Your browser don't support script - Please enable this option or update your browser

آزمون جی آر ای GRE چیست؟ | راهنمای جامع آزمون ۱۴۰۳

اگر مایل به تحصیل در خارج از کشور هستید، احتمالا نام آزمون GRE را شنیده‌اید. در میان آزمون‌های مختلفی که برای مهارت‌سنجی زبان انگلیسی برگزار می‌شوند، آزمون جی آر ای GRE یکی از تخصصی‌ترین آنها به حساب می‌آید. در این آزمون بر خلاف دیگر تست‌ها موضوعات به صورت پیشرفته بررسی می‌شوند و معمولا دانشگاه‌های برتر این آزمون را به عنوان یک امتیاز می‌پذیرند. اکثر دانشجویانی که می‌خواهند برای مقاطع بالاتر مانند کارشناسی ارشد یا دکتری درخواست دهند، در برخی دانشگاه‌ها باید در آزمون پیش نیاز GRE نیز شرکت کنند.

آزمون GRE چیست؟

آزمون عمومی GRE یک آزمون استاندارد و جهانی است که توسط سرویس تست آموزشی که معمولا با نام ETS شناخته می‌شود، طراحی و اجرا می‌شود. این آزمون به طور اختصاصی برای بررسی آمادگی تحصیلی در مقاطع دانشگاهی در نظر گرفته شده است. آزمون جی آر ای GRE صلاحیت فرد در استدلال شفاهی، کمی و نوشتار تحلیل را می‌سنجد و مدرک آن پنج سال در بهترین دانشگاه‌های جهان اعتبار دارد.

آنچه که این آزمون را در بین افراد محبوب می‌کند، انعطاف پذیری آن است. این بدین معنی است که شما می‌توانید نمرات بخش‌های دلخواه خود را به دانشگاه موردنظر خود ارسال کنید. بیش از چند هزار دانشگاه در سراسر جهان آزمون GRE را می‌پذیرند. نحوه برگزاری آن به صورت کامپیوتری بوده و می‌توانید با استفاده از آن مهارت‌هایی که به عنوان یک دانشجو نیاز دارید را آزمایش کنید.

انواع آزمون GRE

آزمون GRE به دو دسته تقسیم می‌شود که قبل از شرکت در آن باید در فرم ثبت‌نام نوع دلخواه خود را انتخاب کنید. نوع آزمونی که باید انتخاب کنید معمولا با توجه به شرایط تعیین شده توسط دانشگاه موردنظر تعیین می‌گردد. آزمون موضوعی محدود به یک موضوع خاص است و درک شما از آن موضوع را ارزیابی می‌کند. در حالی که آزمون GRE عمومی استعداد کلی شما را ارزیابی خواهد کرد. در حالت کلی، آزمون‌های جی آر ای به دسته‌های زیر تقسیم می‌شوند:

آزمون GRE عمومی

یکی از معتبرترین آزمون‌ها برای افرادی است که مایل به تحصیل در خارج از کشور هستند. این آزمون موضوعات مختلفی را در بر می‌گیرد. اگر دوست ندارید که به مرکز برگزاری آزمون مراجعه کنید، می‌توانید این آزمون را در منزل انجام دهید.

آزمون GRE موضوعی

در این نوع GRE دانش فرد در یک موضوع خاص مانند ریاضیات یا تجارت مورد بررسی قرار می‌گیرد. علاوه بر این، در برخی رشته‌ها مانند علوم کامپیوتر و اقتصاد که زیاد با اعداد سر و کار دارند، یک آزمون موضوعی ریاضیات نیز برگزار می‌شود. با قبولی در این آزمون می‌توانید توانایی و مهارت‌های عددی خود را به اثبات برسانید.

هزینه آزمون GRE

هزینه آزمون جی آرای GRE به نوع آن بستگی دارد. آزمون جی آر ای جنرال چیزی در حدود 220 دلار و آزمون جی آر ای موضوعی 150 دلار خواهد بود. برای محاسبه قیمت آن به ریال می‌توانید طبق قیمت روزانه دلار عمل کنید. گاهی اوقات ممکن است نسبت به انجام آزمون مردد شوید و تصمیم به کنسل کردن آن بگیرید. لازم به ذکر است که برای لغو آن هم باید هزینه‌ای بپردازید. معمولا در صورت کنسلی 50 درصد از هزینه آزمون کسر می‌شود و باقی آن به شما پرداخت خواهد شد. تنها در صورتی می‌توانید بخشی از هزینه‌ها را دریافت کنید که تا چهار روز قبل از برگزاری آزمون نسبت به کنسل کردن آن اقدام کنید.

هزینه این آزمون از طریق راه‌های زیر قابل پرداخت خواهد بود:

  • از طریق paypal: پی پال یکی از ساده‌ترین روش‌ها برای پرداخت‌های بین‌المللی است. می‌توانید تنها با یک ایمیل نسبت به پرداخت هزینه‌های آزمون خود اقدام کنید.
  • از طریق ووچر: یکی از سیستم‌هایی که توسط ETS طراحی شده، ووچر است که معمولا در اختیار مراکز برگزاری آزمون قرار می‌گیرد. برای ثبت‌نام در آزمون باید از مرکز ووچر بخرید و با استفاده از آن مراحل موردنظر را طی کنید.
  • پرداخت با ویزا کارت: با توجه به این که این روش بسیار محبوب است، اما برای ایرانیان امکان‌پذیر نیست. در نتیجه، بهتر است که از سایر روش‌ها استفاده کنید.

نحوه برگزاری آزمون GRE

این آزمون معمولا به صورت کتبی برگزار می‌شود و تنها یک بخش دارد. با محاسبه زمان آماده‌سازی مدت زمان چیزی حدود دو ساعت و پنجاه دقیقه طول می‌کشد. مانند آزمون‌های دیگر زمان استراحت ندارد و باید کل زمانی که در مجموعه هستید را به آزمون اختصاص دهید. بر خلاف آزمون‌های دیگر، سوالات GRE همگی پنج گزینه‌ای بوده و با توجه به نوع آزمون شما طراحی می‌شوند. برای شرکت در آن می‌توانید سه بار در ماه‌های اکتبر، آپریل و سپتامپر اقدام کنید.

منابع آزمون GRE

برای تسلط در این آزمون موفقیت در مهاجرت تحصیلی می‌توانید از منابع معتبری که همه افراد استفاده می‌کنند بهره‌مند شوید. در ادامه به این منابع اشاره می‌کنیم:

مجموعه کتاب‌های Official GRE super power pack

ابن کتاب‌ها سه جلد بوده و جزء بهترین منابع قرار می‌گیرند. طراحان این آزمون در نوشتن این مجموعه کتاب نقش داشته و آن را به ثبت‌نام‌کنندگان توصیه می‌کنند. ساختار این کتاب‌ها از سوالات اضافی و تست‌ها تشکیل شده است. با تهیه آن‌ها می‌توانید در هزینه‌های خرید کتاب صرفه جویی زیادی کنید. در چاپ دوم این کتاب دو آزمون وجود دارد که می‌توانید دو آزمون دیگر را نیز به صورت آنلاین شرکت کنید.

کتاب GRE prep Plus

انتشارات کاپلان در طراحی این کتاب نقش داشته و می‌تواند به شما در تسلط به این آزمون کمک کند. با استفاده از آن می‌توانید به یک برنامه مطالعاتی دقیق دست پیدا کنید. از مطالب درون آن می‌توان به یک مجموعه تست و راهنمای جامع اشاره کرد. 5 تست آن به صورت آنلاین بوده و می‌توانید به بیش از 1500 سوال تمرینی دست پیدا کنید.

کتاب Manhattan prep 5LB book

کتاب GRE practice problems  بیش از 1800 سوال را در قالب 33 فصل به زبان‌آموزان ارائه می‌دهد. از مزایای این کتاب می‌توان به چند سطحی بودن آن اشاره کرد. حتی اگر در سطح مبتدی هم قرار گرفته باشید، می‌توانید سوال های متنوع را در آن بیابید. به همین دلیل از کامل‌ترین منابع جهت آمادگی در آزمون جی آر ای GRE برخوردار خواهید بود. چاپ دوم این کتاب سوالات Verbal و ریاضیات را می‌یابید که نقش پررنگی در تقویت مهارت‌های شما خواهند داشت.

تست‌های ETS powerprep Tests

برای آمادگی جهت شرکت در این آزمون می‌توانید از تست‌هایی که مرکز ETS در وبسایت خود در اختیارتان قرار می‌دهد استفاده کنید. با حل کردن تمامی این سوالات می‌توانید به خوبی در همه بخش‌های آزمون تسلط پیدا کنید.  ماشین حساب on-screen مبحثی است که در این تست‌ها با آن آشنا خواهید شد.

اپلیکیشن Magoosh GRE Vocab

علاوه بر کتاب‌ها، اپلیکیشن‌ها و وبسایت‌ها نیز از راه‌های مختلفی برای آموزش استفاده می‌کنند. یکی از بهترین این اپلیکیشن‌ها Magoosh است که در آن دایره لغات شما تا حد زیادی گسترش می‌یابد. فلش کارت‌هایی تعبیه شده‌اند که به راحتی در تلفن همراه شما قابل دسترس هستند. تلفن‌هایی که دارای سیستم عامل اندروید و IOS هستند هیچ محدودیتی برای استفاده و نصب آن ندارند. در هر زمانی می‌توانید از این اپلیکیشن استفاده کرده و به 7 سطح تمامی بخش‌های آن دسترسی داشته باشید.

نمونه سوالات آزمون

نمونه سوالات آزمون GRE به سه بخش Analytcal، Verbal و Quantitive دسته‌بندی می‌شوند. از نمونه سوالات ریاضی آن می‌توان به مورد زیر اشاره کرد:

نمونه سوال آزمون جی آر ای GRE

مزایای آزمون GRE

شرکت در این آزمون مخصوصا برای افراد دانشجو مزایای زیادی به همراه دارد که عبارتند از:

نشان دادن استعداد عقلانی و ذهنی

به GRE به عنوان یک فرصت فوق‌العاده برای اثبات توانایی‌های خود فکر کنید. نمرات GRE منعکس‌کننده توانایی‌های تفکر انتقادی و مهارت کلامی شما هستند. این نمره نه تنها به شما یک مزیتی رقابتی ارائه می‌کند، بلکه می‌توانید از آن برای پیشرفت خود در محیط تحصیلی یا حتی کاری نیز استفاده کنید.

فرصتی برای دستیابی به برنامه‌های تحصیلات تکمیلی در دانشگاه‌های برتر

اپلای در دانشگاه‌های مختلف به شرایط زیادی نیاز دارد که GRE یکی از امتیازات آن‌ها محسوب می‌شود. با داشتن مدرک GRE فرصت بیشتری برای تحصیل در دانشگاه‌های برتر دنیا دارید. بسیاری از دانشگاه‌ها و کالج‌ها در سراسر دنیا به نمرات GRE به عنوان بخشی از معیارهای پذیرش خود نیاز دارند. نمره بالا در این آزمون نشان‌دهنده مهارت‌ها و پتانسیل شما برای دریافت پذیرش در دانشگاه موردعلاقه خود است.

داشتن فرصت‌های شغلی بیشتر

با این که در بسیاری از شرکت‌ها و سازمان‌ها نمره زبان اهمیت چندانی ندارد، اما داشتن مدرک آزمون GRE می‌تواند شما را از سایر کاندیداها متمایز کند و درها را به روی چشم‌انداز شغلی بهتر باز کند.

پلی برای آموزش بین‌الملل

برای افرادی که مشتاق داشتن تحصیلات بین‌الملل هستند، آزمون GRE به عنوان پلی برای آموزش جهانی عمل می‌کند. با به رسمیت شناختن GRE نمرات آزمون رسیدگی به اپلای‌ها را برای دانشگاه‌ها راحت‌تر می‌کند و به افراد فرصت تحصیل می‌دهد. چه بخواهید در اروپا تحصیل کنید یا آمریکا، این آزمون معیار خوبی برای سنجش صلاحیت شما خواهد بود.

تقویت رشد شخصی

آماده شدن برای GRE کار آسانی نیست و به تلاش و پشتکار زیادی نیاز دارد. اکثر کسانی که در این آزمون قبول شده‌اند برنامه‌ریزی زیادی داشته و برنامه‌های بلندمدت زیادی خواهند داشت. مراحل آماده‌سازی برای این آزمون به شما کمک می‌کند تا ارزشمندی زمان و مدیریت آن را بیاموزید. حتی اگر GRE هدف زندگی شما نباشد، آماده‌سازی برای آن شما را برای مراحل مهم زندگیتان آماده می‌کند.

کجا این آزمون موردقبول است؟

این آزمون اعتبار زیادی دارد. به همین دلیل، در کشورهای زیادی مورد قبول واقع می‌شود. اگر قصد تحصیل در مقطع کارشناسی را دارید، این مدرک در اعتبار چندانی ندارد و باید نسبت به دریافت مدارک آزمون‌های دیگر مانند آیلتس یا تافل اقدام کنید. GRE بیشتر برای تحصیلات تکمیلی در نظر گرفته می‌شود. اگر قصد تحصیل در کارشناسی ارشد یا دکتری را دارید، اکثر کشورها آن را به عنوان یک درک معتبر قبول دارند.

ارزش آزمون جی آر ای GRE بیشتر است یا آیلتس برای کشور کانادا؟

کانادا یکی از محبوب‌ترین مقاصد مهاجرتی در بین افراد به حساب می‌آید که اکثر افراد روی مهاجرت تحصیلی را برای این کار انتخاب می‌کنند. معمولا داشتن آیلتس برای مقطع کارشناسی مافی است، اما گاهی اوقات ممکن است این مدرک برای پذیرش در مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری کافی نباشد. در این موقعیت اگر معدل کمی دارید، می‌توانید با موفقیت در آزمون نسبت به جبران این مورد اقدام کنید. پس می‌توان نتیجه گرفت که آزمون جی‌آرای GRE از ارزش زیادی در کانادا برخوردار خواهد بود.

نتایج آزمون

بعد از اتمام همه بخش‌های آزمون می‌توانید به نمره کلی خود، اما به صورت غیر رسمی دسترسی داشته باشید. در این زمان می‌توانید آن را قبول یا رد کنید. اگر نمره خود را قبول داشته باشید، بلافاصله نمره شما برای دانشگاه‌هایی که انتخاب کرده‌اید ارسال خواهد شد.

مدارک موردنیاز

مانند دیگر آزمون‌ها هنگام ثبت نام یا شرکت در آزمون به مدارکی نیاز دارید که عبارتند از:

  • کارت شناسایی
  • پاسپورت
  • عکس جدید
  • مدارک شناسایی باید معتبر باشند.

موسسه ملل، بهترین آموزشگاه برای آمادگی جهت آزمون جی آر ای GRE

در بین آزمون‌های زبان انگلیسی، آزمون GRE از اعتبار زیادی برخوردار است و جز آزمون‌های حرفه‌ای و تخصصی به حساب می‌آید. معمولا این آزمون کاربردهای خاصی دارد که می‌توانید از آن جهت مهاجرت تحصیلی استفاده کنید. بسیاری از دانشگاه‌ها به نمره یک آزمون زبان انگلیسی نیاز دارند که برای مقاطع ارشد و دکتری ملاک داشتن امتیاز اضافه GRE خواهد بود. اگر قصد تحصیل در دانشگاه‌های خارج از کشور را دارید، می‌توانید با شرکت در کلاس‌های آنلاین زبان انگلیسی موسسه ملل سطح یادگیری خود را افزایش داده و برای آزمون GRE آماده شوید. همچنین می‌توانید از خدمات مشاوره ما استفاده کنید. برای دریافت مشاوره زبان می‌توانید با ما در ارتباط باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شاید این مطالب را نیز بپسندید