Your browser don't support script - Please enable this option or update your browser

مهاجرت به فرانسه از طریق تحصیل (بهترین رشته‌ها و دانشگاه‌ها)

احتمالا شما هم دوستانی دارید که در کشورهای خارجی به تحصیل مشغول باشند و پس از اتمام تحصیل قصد داشته باشند در کشور مقصد بمانند. این روزها تب مهاجرت داغ‌تر از هر زمان دیگری است و اکثر افراد به دنبال ساده‌ترین راه هستند تا هر چه سریع‌تر بتوانند مهاجرت کنند.

 اگر تا حدی جست‌وجو کرده باشید، می‌دانید که تحصیل در کشورهای دیگر یکی از راه‌هایی است که می‌تواند شما را یک قدم به مهاجرت دائمی نزدیک‌تر کند. مهاجرت تحصیلی به فرانسه یکی از پرطرفدارترین روش‌ها به‌حساب می‌آید و امروزه دانشجویان ایرانی زیادی در سراسر دنیا از جمله کشور فرانسه به تحصیل مشغول هستند.

 اگر درباره این روش کنجکاو هستید و قصد دارید از شرایط آن اطلاع پیدا کنید، در ادامه با ما همراه باشید تا این موضوع را به طور کامل بررسی کنیم.

آیا می‌توان از طریق تحصیل به فرانسه مهاجرت کرد؟

روش‌های مختلفی برای سفر یا مهاجرت به فرانسه وجود دارد که برخی از آن‌ها هزینه زیادی دارند و برخی دیگر مقرون‌به‌صرفه‌تر هستند و مزایای دیگری خواهند داشت. مهاجرت تحصیلی به فرانسه می‌تواند یکی از ساده‌ترین و بهترین راه‌ها برای افرادی باشد که به دنبال تحصیلات آکادمیک و ارزان‌ترین راه برای مهاجرت هستند.

در پاسخ به این که آیا امکان مهاجرت به فرانسه از طریق تحصیل وجود دارد یا نه؟ باید گفت که بله این امکان وجود دارد، اما اولین شرط آن این است که بتوانید از یک دانشگاه پذیرش بگیرید. در واقع این اولین قدم برای مسیر مهاجرتی شما به‌حساب می‌آید و برای قطعی شدن آن باید مراحل دیگری را نیز طی کنید.

شرط دریافت پذیرش از یک دانشگاه فرانسوی این است که رزومه خوبی داشته باشید. این رزومه شامل مدرک زبان، معدل خوب و داشتن مقاله است. البته داشتن مقاله اجباری نیست و فقط یک امتیاز مثبت به‌حساب می‌آید که می‌توانید با آن معدل پایین را جبران کنید.

معمولا اکثر دانشگاه‌ها داشتن مدرک بین‌المللی را بسیار مهم می‌دانند؛ اما اگر هیچ مدرکی نداشته باشید نباید از پروسه مهاجرتی خود ناامید شوید. شما پس از اتمام تحصیل خود فرصتی برای یافتن شغل دارید. پس از یافتن شغل باید نسبت به تغییر ویزای خود به کاری اقدام کنید.

در نتیجه اقامت شما چند سال دیگر هم تمدید شده و امکان دائمی شدن آن بالا خواهد رفت. پس می‌توان نتیجه گرفت که تحصیل یکی از بهترین و ساده‌ترین راه‌ها برای مهاجرت به فرانسه خواهد بود.

بررسی روش‌های تحصیلی در فرانسه

اگر می‌خواهید در فرانسه به تحصیل بپردازید، باید با روش‌های ممکن برای تحصیل آشنا باشید. این روش‌ها به شرح زیر هستند:

1. تحصیل در فرانسه با زبان فرانسوی

اکثر برنامه‌های تحصیلی در دانشگاه‌های کشور فرانسه به زبان فرانسوی هستند. اگر می‌خواهید که به این زبان تحصیل کنید، معمولاً نسبت به زبان انگلیسی به نمره‌های کمتری نیاز خواهید داشت.

در صورتی که نمره‌های شما متوسط به بالا باشد، امکان دریافت بورسیه هم خواهید داشت. بسیاری از افراد به زبان فرانسوی مسلط نیستند. پس بهتر است که ابتدا در دوره‌ها و کلاس‌های آموزشی زبان فرانسه شرکت کنند و پس از قبولی در آن‌ها نسبت به اخذ پذیرش در دانشگاه اقدام کنند.

این کلاس‌ها بستگی به سطح دانشجو دارند و ممکن است تا یک سال هم طول بکشند. پس از دریافت مدرک می‌توانید نسبت به اخذ پذیرش از دانشگاه‌ها اقدام کنید. در صورتی که دوره انتخابی شما کمتر از هشتصد ساعت باشد، امکان ارائه ویزای تحصیلی به شما نخواهد بود.

2. تحصیل در فرانسه با زبان انگلیسی

زبان انگلیسی یکی از محبوب‌ترین و ساده‌ترین زبان‌ها برای مهاجرت تحصیلی به فرانسه است. اکثر کشورها در دانشگاه‌های خود تحصیل به این زبان را امکان‌پذیر کرده‌اند که فرانسه نیز یکی از آن‌ها به‌حساب می‌آید. برای تحصیل به زبان انگلیسی در دانشگاه فرانسه نیاز به یک مدرک بین‌المللی معتبر مانند آیلتس یا تافل دارید.

نمره مدرک زبان در هر مقطع متفاوت است. به عنوان مثال در مقطع کارشناسی حداقل نمره ۶ تعیین شده است.  اگر در رشته‌هایی مانند مهندسی یا پزشکی تحصیل می‌کنید، حداقل نمره برای شما بیشتر خواهد بود. کشور فرانسه چون زبان رسمی دارد ممکن است تحصیل به زبان انگلیسی برای شما در آن دشوار باشد.

خوشبختانه مشکلات معمول در مقاطع تکمیلی وجود ندارد و می‌توانید به راحتی تحصیل به زبان انگلیسی را انتخاب کنید. دانشگاه‌هایی که تحصیل به زبان انگلیسی را ارائه می‌دهند، معمولا محدودتر هستند. پس باید رزومه خود را برای پذیرش در آن‌ها قوی کنید.

3. تحصیل در فرانسه بدون مدرک زبان

گاهی اوقات ممکن است فرد متقاضی هیچ مدرک زبانی اعم از انگلیسی و فرانسوی نداشته باشد. در این موقعیت پذیرش بسیار دشوار خواهد بود. اگر جز این افراد هستید، بهتر است نگران نباشید و برای پذیرش در دانشگاه امیدوار باشید.

اگر در زبان فرانسه مهارت دارید، اما تا به حال برای دریافت مدرک اقدام نکرده‌اید، می‌توانید با مسئول مورد نظر مکاتباتی داشته باشید تا بدانید که آیا می‌توان بعد از پذیرش نسبت به دریافت مدرک اقدام کرد یا خیر؟

معمولا جواب این سوال منفی خواهد بود و اگر قصد جدی برای تحصیل در دانشگاه‌های فرانسه دارید، باید در ابتدا در کلاس آموزشی شرکت کرده و پس از دریافت مدرک اقدام کنید. لازم است بدانید افرادی که بدون مدرک زبان برای مهاجرت تحصیلی به فرانسه اقدام می‌کنند، شانس بسیار محدود و کمی برای قبولی در دانشگاه‌ها دارند.

اگر می‌خواهید که این مشکل برای شما پیش نیاید، مدرک پایان دوره آموزش زبان انگلیسی را دریافت کرده و برای دانشگاه‌های مختلف اپلای کنید.

چه مقاطع تحصیلی در سیستم آموزشی فرانسه وجود دارد؟

مقاطع تحصیلی مختلفی در فرانسه وجود دارد که عبارتند از:

  • آموزش ابتدایی:

 ابن مقطع تحصیلی شامل مهد کودک‌ها و مدارس دبستان است. شما می‌توانید فرزند خود را برای تحصیل دوره ابتدایی به این مدارس بفرستید. تحصیل رایگان در فرانسه در این مقطع امکان‌پذیر است.

تحصیل ابتدایی در مدارس فرانسه
  • آموزش راهنمایی:

این دوره تحصیلی در سال‌های گذشته در کشور ما نیز وجود داشته است که در چند سال اخیر آن را به نام متوسطه اول می‌شناسند. فرد از سن یازده تا پانزده سالگی را باید در متوسطه اول بگذارند و مدرک نهم خود را دریافت کند.

اگر قصد دارید فرزند خود را در این دوره به فرانسه بفرستید، بهتر است بدانید دوره راهنمایی نیازی به هیچ‌گونه آزمون زبان فرانسه ورودی ندارد و بدون شرط معدل وارد مدارس خواهید شد. نام دیگر این مدارس کالج است.

تحصیل در مقطع راهنمایی در فرانسه
  • آموزش متوسطه:

پس از اتمام دوره ابتدایی وارد دوره متوسطه می‌شوید. دوره متوسطه در سیستم آموزشی فرانسه معمولا سه سال است و تا 18 سالگی ادامه خواهد داشت. در این دوره شما باید یکی از شاخه‌های موردنظر حرفه‌ای، عمومی و فنی را انتخاب کنید. با انتخاب هر کدام از این شاخه‌ها موظف به گذراندن 9 درس اصلی و 3 درس انتخابی خواهید بود.

تحصیل در مقطع دبیرستان در کشور فرانسه
  • آموزش عالی:

پس از موفقیت در اتمام دوره متوسطه و دریافت دیپلم خود می‌توانید وارد دوره آموزش عالی و دانشگاه شوید. دانشگاه در فرانسه از اهمیت زیادی برخوردار است و بیشتر موسسات عالی از رتبه بالایی در سطح جهانی برخوردار هستند.

تحصیل در دانشگاه‌های فرانسه

در دانشگاه‌های فرانسه 5 شاخه اصلی تحصیلی سلامت، تکنولوژی، علوم انسانی، زبان و هنر وجود دارد. شما بر اساس نمرات می‌توانید در دانشگاه‌های مختلف این کشور تحصیل کنید. اگر دانشجوی بین‌المللی باشید، نیاز به دریافت مدرک زبان نیز خواهید داشت.

معرفی بهترین دانشگاه‌ها در کشور فرانسه

در کشور فرانسه دانشگاه‌های بسیار زیادی وجود دارد که برخی از آن‌ها از دیگر دانشگاه‌ها معتبرتر بوده و دارای رنکینگ جهانی هستند. بهتر است در ادامه به معرفی بهترین دانشگاه‌های فرانسه بپردازیم:

دانشگاه علوم پاریس لترز

دانشگاه لترز پاریس فرانسه

دانشگاه Paris Sciences et Lettres از 11 مدرسه تشکیل شده است که اولین آن در سال 1530 تاسیس شد. اما خود دانشگاه در سال 2010 تأسیس شد. این دانشگاه توانست به سرعت رتبه یکی از برترین دانشگاه‌های فرانسه در شهر پاریس را از آن خود کند. با تحصیل در این دانشگاه می‌توانید به پیشرفته‌ترین امکانات تحصیلی دست پیدا کنید. لازم به ذکر است که این دانشگاه رتبه 24 جهانی را دارد.

موسسه پلی تکنیک پاریس

دانشگاه پلی تکنیک پاریس

موسسه پلی تکنیک با رتبه 38 جهانی دانشگاهی است که رشته‌های مهندسی، فناوری و ریاضیات را ارائه می‌دهد. این دانشگاه متشکل از پنج دانشکده بزرگ در حومه جنوبی پاریس ساخته شده است. برنامه‌های ویژه و قوی در زمینه فناوری، ریاضیات، آمار و تحقیقات اجرا می‌شود و در حدود ده هزار دانشجو را در خود جای داده است.

دانشگاه سوربن

دانشگاه سوربن فرانسه

دانشگاه سوربن یک موسسه مشهور جهانی است که تاریخچه آن به سال 1257 باز می‌گردد. رابرت دو سوربن استاد تاریخ، کالج الهیات را تاسیس کرد و نام آن را کالج سوربن قرار داد. سوربن در طول تاریخ تاسیس خود دانشجویان و کارمندان برتری مانند ماری و پیر کوری داشته است. ماری کوری اولین استاد خانم این دانشگاه بود که توانست 33 جایزه نوبل و شش مدال فیلدز را از آن خود کند.

دانشگاه پاریس ساکلی

دانشگاه ساکلی پاریس فرانسه

می‌توان تاریخ تاسیس این دانشگاه را به سال 1150 بازگرداند و در حال حاضر رتبه جهانی آن 71 است. این ترکیبی از یک دانشگاه و یک موسسه تحقیقاتی فناوری با چندین مکان در منطقه شهری پاریس است.

دانشگاه Ecole Normale superieure

دانشگاه فرانسوی ecole normale

این دانشگاه بر خلاف دانشگاه‌های دیگر در پاریس نیست و در لیون واقع شده است. دارای دو واحد دانشگاهی یکی برای هنر و دیگری برای علوم است. این دانشگاه کوچک با بیش از 2000 دانشجو، با برنامه‌های قوی در زمینه‌های ریاضیات، فیزیک و نجوم، و علوم زمین و دریا است. رتبه جهانی این دانشگاه 184 است و جز دانشگاه‌های ممتاز قرار می‌گیرد.

چه رشته‌هایی در کشور فرانسه پرمتقاضی هستند؟

برخی از رشته‌های دانشگاهی نسبت به دیگر رشته‌ها در فرانسه پرمتقاضی‌تر هستند. بدین معنی که رقابت بیشتری در آنان وجود دارد و باید برای پذیرش در آن‌ها رزومه بهتری ارائه دهید. برخی از پرمتقاضی‌ترین رشت‌ها در فرانسه عبارتند از:

  • مد و فشن:

 زمانی که قصد تحصیل در این رشته را دارید، بهتر است بدانید که ایتالیا و فرانسه بهترین کشورها برای تحصیل در رشته مد هستند. به همین دلیل دانشجویان بین‌المللی بیشتر خواستار این رشته هستند.

  • هنر:

 در تاریخ فرانسه هنر جایگاه بسیار بالایی داشته است. به همین خاطر، امروزه اکثر جوانان به دنبال مهاجرت تحصیلی به فرانسه در این رشته هستند. هنرمندان بسیار بزرگی مانند پیکاسو در این کشور رشد پرورش یافته‌اند. علاوه بر تاریخ غنی فرانسه، آینده شغلی خوبی در انتظار این افراد خواهد بود.

  • امور مالی:

 در سال‌های اخیر فرانسه یکی از برترین مقاصد در زمینه بانکداری بوده است. امور مالی یکی از بهترین رشته‌ها در این زمینه به‌حساب می‌آید. دانشگاه‌های فرانسه با ارائه این رشته برنامه‌های تحصیلی مختلفی در زمینه آموزش بازارهای مالی و مدیریت به دانشجویان ارائه می‌دهند. به همین دلیل، فارغ‌التحصیلان شانس زیادی برای استخدام در شرکت‌ها و مراکز بین‌المللی خواهند داشت.

  • علوم کامپیوتر:

 اکثر افراد می‌دانند که فرانسه از نظر تکنولوژی بسیار پیشرفته است و یکی از برترین‌ها در زمینه کامپیوتر و فناوری اطلاعات به‌حساب می‌آید. به همین خاطر، همیشه یکی از پرمتقاضی‌ترین رشته‌ها برای متخصصان IT و کامپیوتر در این کشور خواهد بود.

  • مدیریت کسب‌وکار:

 در سال‌های اخیر ایجاد کسب‌وکارهای کوچک و بزرگ بسیار رونق یافته است و اکثر افراد به دنبال تحصیل در رشته‌های مربوط به مدیریت کسب‌وکار هستند. رشته‌های مدیریت بین‌الملل، آنالیز کسب‌وکار و MBA از محبوب‌ترین شاخه‌های مدیریت کسب‌وکار به‌حساب می‌آیند.

هزینه‌های زندگی دانشجویی و کاری در کشور فرانسه

هزینه‌های زندگی و شهریه دانشگاهی بستگی به رشته و دانشگاهی دارد که قصد تحصیل در آن را دارید. معمولا دانشگاه‌ها رتبه جهانی مختلفی دارند و رشت‌های متفاوتی را برای تحصیل ارائه می‌دهند.

به همین منظور، اگر قصد تحصیل در دانشگاه‌های فرانسه را دارید، برای اطلاع از میزان دقیق شهریه باید به سایت دانشگاه موردنظر مراجعه کنید. همچنین باید به این نکته اشاره کرد که دولت فرانسه از سیستم آموزشی این کشور حمایت می‌کند و هزینه‌های تحصیل در دانشگاه‌های برتر بسیار پایین است.

این امر یک مزیت بزرگ محسوب می‌شود که دانشجویان بین‌المللی زیادی را از سراسر دنیا آن را یک فرصت خوب تلقی خواهند کرد. همچنین دانشجویان در کنار تحصیل خود امکان کار نیز خواهند داشت.

معمولاً دانشجویان می‌توانند بین ۱۰ تا ۳۰ ساعت در هفته کار کنند و برای آن نیازی به دریافت مجوز نخواهند داشت. حداقل دستمزد کاری در این کشور ۸ یورو خواهد بود. اعتبار مدرک تحصیلی فرانسه بسیار بالاست و در هر کشوری که مایل باشید می‌توانید مشغول به کار شوید.

لزوم یادگیری زبان فرانسه برای تحصیل در این کشور

اگر قصد تحصیل به هر کشور خارجی که داشته باشید، می‌دانید که برای تعاملات روزانه و تحصیل در دانشگاه به یادگیری زبان آن کشور نیاز دارید.

اگرچه بسیاری از کشورها امکان تحصیل به زبان انگلیسی را فراهم کرده‌اند، اما معمولاً دانشجویان در خارج از دانشگاه با مشکل مواجه می‌شوند، زیرا مردم بومی آن کشور به زبان انگلیسی مسلط نیستند.

در فرانسه هم به همین شکل است و اکثر مردم به زبان فرانسوی صحبت می‌کنند. پس اگر قصد تحصیل در این کشور را دارید بهتر است که زبان فرانسوی را بیاموزید.

اگر برای این امر مشکل دارید می‌توانید از کلاس‌های آموزشی حضوری یا آنلاین موسسه ملل استفاده کنید. پس از یادگیری زبان فرانسه برای پذیرش در دانشگاه‌ها باید مدرک بین‌المللی معتبر داشته باشید. با این مدرک دیگر هیچ مشکلی برای ورود به فرانسه نخواهید داشت.

بررسی آزمون‌های بین‌المللی و معتبر برای دریافت مدرک زبان فرانسه

در صورتی که قصد شما برای دریافت مدرک جدی است، می‌توانید آزمون‌های مختلفی را انتخاب کنید که به شرح زیر خواهند بود:

آزمون TCF

این آزمون مخصوص سنجش دانش زبان فرانسه است و به مدت دو سال اعتبار خواهد داشت. پس از دو سال باید مجددا برای دریافت آن اقدام کنید. سطوح برگزاری آن از A1 تا C2 است و دارای 5 بخش که سه بخش از آن اجباری و دو بخش دیگر اختیاری هستند، خواهد بود.

اگر قصد دریافت اقامت یا مهاجرت تحصیلی به فرانسه را دارید، بهتر است که این آزمون را انتخاب کنید. برای نمره قبولی در این آزمون باید حد نصاب نمره قبولی را دریافت کنید.

آزمون DELF

این آزمون زبان فرانسه با نام دیپلم مطالعات زبان فرانسه شناخته می‌شود. شما در آن باید به چهار بخش شنیداری، دیداری، گفتاری و نوشتاری پاسخ دهید. اگر نمره بالاتر از 50 کسب کنید، قبول شده و مدرک را دریافت خواهید کرد. آزمون DELF هم برای تحصیل و هم برای دریافت اقامت کاربرد خواهد داشت. بزرگ‌ترین مزیت این مدرک نداشتن تاریخ انقضا است.

آزمون TEF

این آزمون مانند آزمون زبان فرانسه TCF دو سال اعتبار دارد و شامل سه بخش اجباری و دو بخش اختیاری خواهد بود. برای دریافت آن می‌توانید از ایران اقدام کنید. بر اساس بازه‌های امتیازی، مدرک A1 تا C1 را دریافت خواهید کرد.

شرکت در کلاس‌های آموزشی به‌صورت حضوری و آنلاین

از آن جایی که آموختن زبان فرانسه اهمیت زیادی برای تحصیل در دانشگاه‌های این کشور دارد، شما می‌توانید برای تسلط به این زبان در کلاس‌های آموزشی شرکت کنید. این کلاس‌ها از صفر تا صد زبان فرانسه را آموزش می‌دهند و بدون نگرانی می‌توانید از آن‌ها برای دریافت مدرک‌های بین‌المللی استفاده کنید.

کلاس‌های آموزشی زبان فرانسوی هم به صورت حضوری و هم به صورت آنلاین در دسترس همه قرار می‌گیرند. اگر قصد دارید که این زبان را به‌صورت کامل و با جزئیات یاد بگیرید، بهتر است کلاس‌های حضوری را انتخاب کنید. اما اگر امکان شرکت در کلاس‌های حضوری را ندارید، کلاس‌های آنلاین گزینه بهتری برای شما خواهد بود.

استفاده از خدمات آموزشی آموزشگاه زبان ملل

مهاجرت تحصیلی به فرانسه می‌تواند تجربه لذت بخشی باشد و برای افرادی که به مهاجرت علاقه دارند، یک فرصت بسیار عالی خواهد بود. همان طور که می‌دانید زبان کشور فرانسه فرانسوی است و برای تحصیل باید به این زبان مسلط باشید.

موسسه آموزشی ملل کلاس‌ها و دوره‌های آموزشی متنوعی را برای شما فراهم کرده است که می‌توانید با تماس با ما در آن‌ها ثبت نام کنید.

منابع:

student.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شاید این مطالب را نیز بپسندید

آزمون‌های زبان انگلیسی زبان انگلیسی زبان انگلیسی بزرگسالان

آزمون PTE چیست؟ | منابع آزمون

آشنایی با آزمون‌های بین المللی زبان انگلیسی به شما کمک می‌کند که بهترین گزینه را با توجه به هدفی که دارید مشخص کنید. برخی از این آزمون‌ها برای اپلای در دانشگاه‌های...

ادامهٔ مطلب
آزمون‌های زبان انگلیسی زبان انگلیسی زبان انگلیسی بزرگسالان

آزمون تافل چیست؟ | هر آنچه باید درباره تافل بدانید!

اگر به آزمون‌های زبان انگلیسی آشنایی داشته باشید احتمالا نام تافل را شنیده‌اید. این آزمون برای اثبات شما در زبان انگلیسی طراحی شده است و در بسیاری از کشورهای دنیا...

ادامهٔ مطلب
آزمون‌های زبان انگلیسی زبان انگلیسی زبان انگلیسی بزرگسالان

آزمون دولینگو چیست؟ | منابع آزمون و جزییات

آیا تا به حال در آزمون دولینگو شرکت کرده‌اید؟ آزمون‌های مختلفی در سراسر جهان وجود دارند که با استفاده از آن‌ها می‌توانید میزان تسلط خود به زبان انگلیسی را بسنجید....

ادامهٔ مطلب
زبان انگلیسی منابع یادگیری زبان انگلیسی

بهترین روش یادگیری زبان انگلیسی با فیلم

یادگیری زبان‌ انگلیسی دریچه‌ای متفاوت از دنیا را برای شما باز می‌کنند. اگر سعی کنید به این زبان مسلط شوید، ارتباطات برای شما بسیار آسان‌تر خواهد شد. زبان انگلیسی...

ادامهٔ مطلب